Categorieën
Blog posts Blog-voip

VoIP-bellen: al uw vragen beantwoord

De wereld van bellen via Voice over Internet Protocol (VoIP) kan voor velen in mysterie gehuld zijn, en voor veel mensen is de vraag misschien nooit gerezen. Het is tenslotte verbazingwekkend wat we als vanzelfsprekend beschouwen.

U kiest een nummer of klikt op een contactpersoon en op de een of andere manier praat u met een beoogde correspondent op een andere locatie … Misschien in een ander land. Als je erover nadenkt, is het behoorlijk wonderbaarlijk, maar dankzij het PSTN-netwerk is deze mogelijkheid al tientallen jaren aanwezig op de een of andere manier, dus we twijfelen er niet aan. We merken het alleen als het om wat voor reden dan ook niet werkt, en we besteden waarschijnlijk niet veel aandacht aan hoe onze stemmen op wonderbaarlijke wijze van de ene locatie naar de andere en weer terug reizen.

Hoe zijn we bij Voice over Internet Protocol gekomen?
Maar – wat is VoIP …?
Wie kan ik bellen met VoIP?
Hoeveel kost het?
Hoe werken VoIP-telefoonnummers?
Hoe zit het met mijn oude nummer?
Dus, wat moet ik nu doen?

Hoe zijn we bij Voice over Internet Protocol gekomen?

De V in VoIP staat voor spraak, en laten we eerlijk zijn, menselijke communicatie en verbinding is altijd geweest over het verzenden van spraaksignalen van de ene plaats naar de andere.

Berichten verzenden door de geschiedenis

Er zijn veel manieren om stemmen uit te zenden, afhankelijk van de afstanden. Als je bijvoorbeeld redelijk dicht bij elkaar bent, kun je praten – of als het een beetje verder is, roep! Het geluid beweegt door het medium van lucht, waarbij elk molecuul de aangrenzende moleculen aanstoot en uw boodschap overbrengt. Omdat dit zich in alle richtingen verspreidt, wordt het behoorlijk snel afgebroken en zal het niet ver gaan, hoewel je het kunt verbeteren door een megafoon te gebruiken of je hand om je mond te houden.

Door de eeuwen heen hebben mensen vele manieren geprobeerd om berichten en signalen verder weg te verzenden, door betekenis te geven aan dingen die over grotere afstanden te zien of te horen zijn – Misschien kan die boodschap in fasen worden verdeeld en doorgegeven – zoals netwerken van vuurhoogten langs kustroutes om te waarschuwen voor een vijandelijke invasie: een wachttoren zou schepen aan de horizon zien en een baken aansteken, zichtbaar vanaf de volgende heuveltop landinwaarts, zodat ze die van hen konden verlichten, wat zichtbaar was vanaf de volgende, enzovoort. Op deze manier kon beperkte informatie worden overgedragen, maar het had het potentieel om sneller te verspreiden dan een paardekoerier zou kunnen galopperen met een complexere boodschap.

Het PSTN-telefoonnetwerk

De uitvinding van het telefoonsysteem maakte het mogelijk om een ​​bericht via koperdraden te verzenden via analoge signalen, waarbij het geluid in de microfoon van de handset werd omgezet in een elektrisch signaal met continu veranderende frequentie en amplitude dat via een microfoon in audio werd teruggedecodeerd. de ontvanger. Dit repliceerde de stem van de sprekers rechtstreeks in het oor van de luisteraar, met een vrij goede getrouwheid – een verbazingwekkende doorbraak, waardoor bellers daadwerkelijk rechtstreeks met elkaar konden praten en berichten konden verzenden zonder effectieve vertraging, van welke inhoud of complexiteit dan ook.

U kunt soortgelijke dingen doen via radiosignalen met verschillende golflengten – de kwaliteit van de transmissie is afhankelijk van veel factoren, waaronder de kwaliteit van het signaal en interferentiefactoren.

In de jaren negentig werden deze protocollen vergezeld door vroege mobiele telefonie, daarna een netwerk met satellietdekking, aanvankelijk voor militaire inlichtingen, maar tegen een prijs beschikbaar voor civiele netwerken. Tussen de verschillende technologieën werd het vrijwel mogelijk om overal iemand te bellen, op de een of andere manier – maar vaak ging het om een ​​slechte analoge signaalkwaliteit, vertragingen voor verbinding en relais, en in veel gevallen zelfs zeer hoge kosten.

Een nieuw netwerk

Maar in de jaren negentig kwam ook een geheel nieuwe manier van communiceren op de markt, waarvan de kosten en connectiviteit niet afhankelijk waren van de afstand. Een nieuwe ruggengraat van informatieoverdracht via een netwerk, wat betekende dat het signaal via elk pad kon worden gerouteerd om zijn bestemming zonder vertraging te bereiken. Terwijl early adopters met hoge snelheid in steenachtige mobiele telefoons aan het kletsen waren en hun tarieven per minuut zagen stijgen, stuurde een andere groep geeks bijna gratis Usenet-berichten over de hele wereld via hun grote onhandige desktopcomputers.

Toen creëerde een Israëlisch bedrijf genaamd VocalTec in 1995 een product met de naam InternetPhone, een applicatie die computer-naar-computer-oproepen mogelijk maakte met behulp van luidsprekers en een microfoon. Dit was de oorspronkelijke proof of concept voor VoIP, hoewel het lang duurde voordat het aansloeg, omdat het afhing van zeer specifieke configuraties die aan beide kanten van het gesprek werden gebruikt. In die tijd was de internetadoptie zeer beperkt, en net als e-mail – waarvan we het onophoudelijke volume tegenwoordig als vanzelfsprekend beschouwen – groeiden de netwerkeffecten aanvankelijk langzaam.

Maar de overgang was onvermijdelijk en in 2003 werd Skype opgericht door Niklas Zennström uit Zweden en Janus Friis uit Denemarken.

De rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis, en aangezien de laatste overblijfselen van het merk Skype zijn ondergebracht in de Microsoft-omgeving, voert het grootste deel van de wereld tegenwoordig VoIP-gesprekken zonder het zelfs maar te beseffen: via WhatsApp, Facebook Messenger of via hun Wi-Fi thuis. -Fi om te bellen op hun mobiele telefoons.

Het is echt het tijdperk van VoIP-telefonie!

Maar – wat is VoIP …?

VoIP is gewoon een onderdeel van internet, een digitale stroom van informatie die wordt verzonden via hetzelfde Internet Protocol-netwerk dat in 2020 de hele wereld (en verder) cirkelt.

Het betreft hardware van een groot deel van het oude PSTN-netwerk , inclusief koperdraden, satellietinfrastructuur en glasvezelkabels, evenals brede en lokale draadloze netwerken die ons baden in voortdurende mobiele connectiviteit. Internetgegevens kunnen via oneindig veel verschillende paden door het netwerk worden verplaatst, wat betekent dat ze gedecentraliseerd en robuust zijn. Terwijl enorme bundels onderzeese kabels een ruggengraat vormen van connectiviteit tussen continenten, kunnen dezelfde signalen indien nodig via talloze andere paden worden doorgegeven als dat wegvalt, en er zijn altijd lagen van redundantie en meerdere opties.

De manier waarop uw spraakoproep via dit netwerk wordt verzonden, is fundamenteel anders dan bij het oude analoge systeem, waar een speciale verbinding tot stand moest worden gebracht tussen de twee partijen voor de duur van het gesprek. Als je werd afgesneden, dat was het dan – je bleef schreeuwen in de leegte, misschien zonder het te beseffen.

VoIP is digitaal

Met een VoIP-oproep is dat anders.

De spraakinformatie wordt opgesplitst in kleine digitale informatie-eenheden en deze pakketten worden via internet verzonden en vervolgens op hun bestemming omgezet in complete signalen (en omgezet in geluid via een microfoon dicht bij het oor van de luisteraar, via een technologie die niet zo verschillend zijn dan de telefoonlijn uit de jaren 50).

Dit proces gaat in beide richtingen door totdat het gesprek is beëindigd, waarbij gebruik wordt gemaakt van het bestaan ​​van het netwerk en elk pakket zijn beste route erdoorheen vindt, pakketwisseling wanneer dat nodig is – waardoor de kans dat het gesprek per ongeluk wordt verbroken aanzienlijk wordt verkleind.

Wat heb ik nodig om een ​​VoIP-gesprek te voeren?

Welnu, om vandaag een persoon-tot-persoon VoIP-gesprek te voeren, heb je eigenlijk alleen een mobiele telefoon nodig die is verbonden met een wifi-netwerk – en dat doe je elke keer dat je met iemand spreekt via WhatsApp.

Maar voor uw bedrijf moet u wat meer infrastructuur begrijpen die ten grondslag ligt aan een telefoonnetwerk.

Een Private Branch Exchange (PBX)

Dit schakelt uw oproepen tussen gebruikers intern en extern, en fungeert als de kernserver voor uw VoIP-systeem. Ooit zou dit een menselijke receptioniste of telefoniste zijn geweest, die fysiek kabels had aangesloten om de ene beller met de andere te verbinden, maar tegenwoordig kan een systeem als de zakelijke cloudtelefoon van Ringover volledig geautomatiseerde doorverbinden, conferenties, IVR en gespreksroutering bieden, allemaal digitaal aangestuurd .

De telefooncentrale van Ringover is volledig gehost en cloudgebaseerd, dus u besteedt alle verantwoordelijkheid voor het onderhouden en updaten ervan uit, en u heeft geen kosten vooraf. Niemand hoeft uw pand te bezoeken of fysieke lijnen of apparatuur te installeren.

Bureautelefoon, mobiele telefoon, softphone …?

Naast een PBX heb je natuurlijk ook een soort telefoon nodig!

Maar in de praktijk betekent dat echt een apparaat met zowel een microfoon als een luidspreker, dat in staat is om die eerste en laatste fase van de oproep uit te voeren – de stem coderen in digitale pakketten en die vervolgens weer decoderen in geluid voor de luisteraar.

In het verleden hadden we grote brokken hardware die speciaal voor deze functie waren bedoeld, en je kunt nog steeds VoIP-gesprekken voeren via een bureautelefoon als dit je voorkeur heeft, en voor sommige werkomgevingen is dit misschien de beste optie.

Maar u bent hier niet langer toe beperkt, en vrijwel alles met een luidspreker of microfoon kan fungeren als een VoIP-telefoon. De Ringover-app kan op uw desktop of op uw eigen mobiele telefoon worden geïnstalleerd (waar hij volledig los staat van uw mobiele netwerkcontract en minuten) – met de applicatie-interface kunt u alle services zoals voicemail of IVR gebruiken, evenals alle gegevens bronnen zoals een telefoonboek of CRM-integratie (Customer Relationship Management), waar u ook bent.

Dus als u aan een ‘VoIP-telefoon’ denkt, onthoud dan dat dit alles kan zijn dat geluiden ontvangt en uitzendt, en dat het kan worden geconfigureerd om het beste bij u en uw manier van werken te passen. Mits u bent verbonden met internet, kunt u overal zijn, wat VoIP een perfecte oplossing maakt voor gedistribueerde, groeiende of flexibele arbeidskrachten.

Oh, en je kunt nog steeds je oude vaste telefoon gebruiken als je dat wilt! U heeft alleen een VoIP-adapter nodig om deze op uw router aan te sluiten.

Wie kan ik bellen met VoIP?

U kunt elk nummer bellen, waar ook ter wereld!

Als dat nummer een traditioneel PSTN-nummer is, zal de oproep zoveel mogelijk via internet worden gerouteerd en vervolgens via het lokale netwerk, of dat nu koperdraden, een aanbieder van mobiele dekking of draadloos LAN is.

U hoeft er niet over na te denken, bel gewoon het nummer en de oproep wordt doorgestuurd en verbonden via de route die het het beste kan vinden.

Hoeveel kost het?

Wie u kunt bellen, hangt natuurlijk af van het belplan dat u bij uw VoIP-provider heeft.

VoIP naar VoIP-oproepen zijn vaak ‘gratis’, met andere woorden, ze worden niet per minuut gemeten – u betaalt voor een verbinding voor een bepaalde periode en kunt gedurende die tijd elke hoeveelheid gegevens gebruiken. Dit maakt de kosten voor bedrijven zeer beheersbaar en voorspelbaar, al zijn ook omslag- of gebruiksservices altijd een optie. De eenvoudig te begrijpen plannen van Ringover omvatten oproepen naar meer dan 100 bestemmingen in één maandelijks abonnement.

Voice gebruikt in feite zeer lage hoeveelheden gegevens in vergelijking met transmissies zoals video, en kan er doorheen komen op vrij langzame en eenvoudige verbindingen.

Sommige niet-VoIP-lijnen zijn echter gewoon duur om verbinding mee te maken, zoals premium-tariefnummers of mobiele telefoonlijnen op sommige locaties, maar ook andere soorten oproepen zoals maritieme satellietoproepen. Als u dit soort nummers moet bellen, is het meestal goedkoper om een ​​speciaal belplan bij uw VoIP-provider te kopen, u kunt bijvoorbeeld tegen een vaste prijs onbeperkt mobiel bellen naar een bepaald land kopen en zelfs bellen. blijkbaar afkomstig zijn van een nummer op dezelfde locatie.

Hoe werken VoIP-telefoonnummers?

Vroeger was een telefoonnummer gekoppeld aan een fysieke locatie en werd u verteld waar vandaan werd gebeld (hoewel u waarschijnlijk geen nummerherkenning had om die informatie te zien toen uw telefoon ging). Alle Londense nummers begonnen ooit met 01 , en toen dit werd gewijzigd in 0171 voor binnen- en 0181 voor buiten-Londen, waren velen teleurgesteld dat hun geografische locatie hen niet onderhandelbaar naar de voorstedelijke obscuriteit bracht – als je in de verkeerde straat was, betekende dat nee centraal Londen nummer voor jou.

VoIP-telefoonnummers zijn echter compleet anders en hoeven niet langer een relatie te hebben met waar de oproep vandaan komt.

VoIP-nummers kunnen op meerdere apparaten aan apps worden gekoppeld, zodat bellers u kunnen vinden via de app op uw mobiele telefoon als u niet achter uw bureau zit. Nummers kunnen aan elk netnummer worden toegewezen, zodat verspreide bedrijven een reeks nummers kunnen bijhouden, wat inhoudt dat het allemaal extensies zijn op een netwerk binnen een gebouw, ook al bevinden ze zich mogelijk op verschillende continenten.

Inkomende nummers kunnen zelfs op verschillende locaties worden verstrekt, zodat klanten u goedkoop ‘lokaal’ kunnen bellen op vertrouwde nummers, ongeacht het soort telefoon dat ze gebruiken. En virtuele nummers kunnen worden gemaakt om het echte telefoonnummer van een beller te beschermen om de identiteit te beschermen.

Hetzelfde nummer kan zelfs worden gebruikt voor andere soorten gegevensoverdracht, zoals videogesprekken.

VoIP-telefoonnummers werken dus totaal anders dan ouderwetse analoge telefoon-ID’s.

Toewijzingen van nummers en nummertype (zoals nummers met hoge tarieven die inkomsten innen voor de ontvanger) worden echter in verschillende landen en jurisdicties anders beheerd, afkomstig uit verschillende juridische kaders die onafhankelijk zijn ontstaan ​​- waardoor complexe regels en voorschriften ontstaan . Werken met een specialist als Ringover is dus de beste manier om de provisioning en functionaliteit internationaal te beheren.

Hoe zit het met mijn oude nummer?

Ja, uw oude vaste of mobiele telefoonnummer van PSTN kan vaak worden overgezet naar een VoIP-netwerk. U kunt dus de continuïteit van uw zakelijke communicatie behouden wanneer u overstapt naar een beheerd cloudtelefoonsysteem, om uw flexibiliteit te vergroten, kosten te verlagen en de grote overstap in 2025 voor te blijven.

Dus, wat moet ik nu doen?

Begint u het potentieel te begrijpen dat VoIP-bellen een revolutie teweeg kan brengen in uw zakelijke communicatie, qua omvang, kosten en flexibiliteit?

Heeft u andere vragen over VoIP?

Neem dan contact op met onze experts via +32 50 89 52 27 om te praten over de beste oplossing voor u, van eenmanszaken tot complete bedrijfsoplossingen.

Brontaal: Engels, Artikelbron: www.ringover.com/blog/voip-calling-questions-answered